Spørgsmål

Hvornår begynder ŠKODA at opdatere de berørte biler?

Svar

Vi forventer vi at kunne udsende de første indkaldelser til opdatering i første kvartal 2016. Ikke alle berørte biler bliver indkaldt samtidig, det afhænger af motorvarianten. Vi vil indkalde bilerne individuelt løbende gennem 2016.

Hvis du er berørt som bilejer, kontakter vi dig direkte via brev, når det er blevet tid til, at netop din bil skal opdateres. Indtil du modtager ovennævnte brev, behøver du ikke at foretage dig yderligere i denne sag.

Hvorfor er jeg ikke blevet kontaktet endnu?

Vi har nu fået lov til at anvende data fra det Danske Centralregister for motorkøretøjer, og alle ejere af de berørte biler vil modtage et informationsbrev med posten i uge 12.

Hvis du mener, din bil er berørt, men efter uge 12 ikke har modtaget noget brev fra os, er du meget velkommen til at kontakte os alle hverdage mellem 9-16 på tlf. 43 28 83 60 eller hele døgnet på mail kundeservice@smc.dk.

Vil der være ændringer ved min bils brændstofforbrug, CO2-udledningen eller hk efter opdateringen?

Din bil vil efter opdateringen ikke have ændringer hverken i brændstofforbrug, CO2-udledningen eller hvor mange hestekræfter den har. Det vil sige at din bil lever op til de angivelser, der er oplyst i bilens europæiske typegodkendelse. Biler der er chip-tunet eller på anden måde har fået ændret motorstyringen, vil blive justeret til de oprindelige godkendelsesværdier.

Hvor mange ŠKODA biler er berørt i Danmark?

90.927 biler fra Volkswagen gruppen kan have omtalte software installeret. Heraf estimeres det, at 16.367 er af mærket ŠKODA. De øvrige er fra de øvrige mærker i koncernen. Bilerne er produceret i årene 2009 til 2015 og er udelukkende dieselbiler med motorvolumen; 1.2, 1.6 og 2.0 liter. 

Er det alle ŠKODA personbiler, der er berørt?

Nej, en mærkbar afvigelse mellem testresultater og den faktiske brug er udelukkende konstateret for motortypen EA 189, som er at finde i ovennævnte motorvolumen. Klik her for at se om du er berørt. 

Er dieselbiler fra ŠKODA sikre at køre i?

Ja, alle berørte køretøjer er ud fra et teknisk synspunkt fuldstændig sikre at køre i. Denne sag omfatter udelukkende de udledte forureningsstoffer. Vi påtager os det fulde ansvar for eventuelle nødvendige tekniske udbedringstiltag og de omkostninger, der er forbundet hermed.

Hvornår og hvor finder jeg ud af, om min ŠKODA dieselbil er berørt?

Vi arbejder på at kontakte alle berørte bil-ejere og orientere om de tiltag, som Volkswagen AG har udviklet, så snart disse foreligger.

Kan jeg med ro i sindet købe en ny ŠKODA med dieselmotor?

Ja, alle nye dieselbiler af mærket ŠKODA, der sælges i Danmark, har EU 6-dieselmotorer, som alle er i overensstemmelse med lovkrav og miljøstandarder.

Hvad gør ŠKODA i Danmark ved situationen?

ŠKODA følger de instruktioner og informationer, vi modtager fra fabrikken og melder disse videre i den takt, vi modtager dem, både til kunder og relevante myndigheder. Vi orienterer danske myndigheder for at skabe klarhed og løsninger, som hjælper alle berørte.

Hvornår forventer ŠKODA at have en handlingsplan klar?

Volkswagen i Tyskland præsenterede en handlingsplan ultimo november. ŠKODA i Danmark forventer at indkalde de første berørte ŠKODA diesel biler til udbedring i første kvatal 2016. Ikke alle berørte diesel biler bliver indkaldt samtidig. Det afhænger af motorvarianten.

Jeg har selv importeret min bil - hvad gør jeg?

Hvis du selv har importeret din ŠKODA, så kan vi ikke love dig, at du bliver indkaldt automatisk. Vi anbefaler derfor, at du kontakter vores kundeservice eller din lokale ŠKODA-forhandler for nærmere information.

Jeg er i tvivl, om min bil er parallelimporteret - hvad gør jeg?

Vi anbefaler, at du kontakter kundeservice eller din lokale ŠKODA-forhandler, som kan hjælpe dig videre.

Skal jeg have udbedret min bil, hvis den er berørt?

Det er en klar anbefaling fra ŠKODA, at du får udbedret din bil. Hvilket også er en klar anbefaling fra den danske Trafikstyrelse.

Jeg er ejer af en berørt bil og bosiddende i EU27. Jeg har besluttet mig for ikke at deltage i softwareopdateringen. Kan jeg stadig køre i min bil på vejene i Tyskland? (Fx på gennemrejse eller på en ferietur)

Ja. 

Hvilke krav har forbrugere på baggrund af det tillidsskabende tiltag?

Med det tillidsskabende tiltag lover ŠKODA sine kunder at ville tage eventuelle reklamationssager op, som har tilknytning til det tekniske tiltag på biler med dieselmotor af typen EA189 og vedrører bestemte dele af motor- og udstødningsefterbehandlingssystemet.

Det tillidsskabende tiltag omfatter i alt 11 komponenter i udstødningstilbageføringssystemet, brændstofindsprøjtningssystemet og udstødningsefterbehandlingssystemet: lambdasonde, temperaturføler, omskifterventil til udstødningstilbageføring, udstødningstilbageføringsventil, føler for differencetryk, indsprøjtningsdyse, højtrykspumpe, (brændstof)fordelerliste, trykreguleringsventil, tryksensor, indsprøjtningsrør/-slange.

Dette tillidsskabende tiltag, som gennemføres uden beregning, kan som udgangspunkt gøres gældende inden for en periode på 24 måneder efter gennemførelsen af det tekniske tiltag og indtil et maksimalt antal kørte kilometer på 250.000 for den pågældende bil på det tidspunkt, hvor det tillidsskabende tiltag gøres gældende (alt efter hvilket kriterium, der får virkning tidligst).

Det gælder naturligvis også med tilbagevirkende kraft for alle biler, som allerede på et tidligere tidspunkt er blevet ændret.

Det tillidsskabende tiltag har ingen indflydelse på Skodas erklæring om, at der som følge af de tekniske tiltag ikke opstår nogen negative konsekvenser for kunderne i forhold til motorens og udstødningsefterbehandlingssystemets levetid. De regulerende myndigheder har bekræftet, at det tekniske tiltag opfylder alle lovmæssige krav, og at der ikke er nogen forringelser forbundet med implementeringen af tiltaget, hvad angår brændstofforbrug, CO2-emissioner, motorydelse og maksimalt drejningsmoment samt lydudvikling. Med det tillidsskabende tiltag sender Volkswagen nu endnu et klart signal om, at opdateringen ikke har nogen negativ indflydelse på bilens levetid. Formålet med dette tiltag er at styrke alle kunders tillid til pålideligheden af det tekniske tiltag og at opmuntre kunderne yderligere til at få udført det tekniske tiltag på deres biler.

Kunderne kan få nærmere information om forudsætningerne for og omfanget af det tillidsskabende tiltag hos alle mærkernes partnervirksomheder samt online.

Alle kunder har selvfølgelig også mulighed for at henvende sig til den ansvarlige kundeserviceafdeling pr. post, pr. e-mail eller telefonisk.

Skal jeg have udbedret min bil, hvis den er berørt?

Det er en klar anbefaling fra ŠKODA, at du får udbedret din bil. Hvilket også er en klar anbefaling fra den danske Trafikstyrelse. 

Hvad skal kunder gøre, hvis de køber berørte biler på brugtvognsmarkedet, som endnu ikke har fået nogen softwareopdatering?

Henvend dig venligst til din Skoda partner.

Hvem skal jeg henvende mig til, hvis min bil har et problem efter udførelsen af de tekniske tiltag?

Berørte kunder kan være sikre på, at de tekniske tiltag bliver udført korrekt og ikke medfører forringelser, for så vidt angår brændstofforbrug, CO2-emissioner, motorydelse og maksimalt drejningsmoment samt lydudvikling. Dette har været en væsentlig forudsætning for de ansvarlige myndigheders godkendelse af tiltagene.
Hvis du alligevel skulle konstatere et problem, skal du rette henvendelse til den nærmeste ŠKODA servicepartner.

Modtager jeg efter udførelsen af det tekniske tiltag en bekræftelse fra ŠKODA servicepartneren, og hvad gør jeg, hvis jeg skulle miste den? 

Ja, du får en bekræftelse fra ŠKODA servicepartneren efter udførelse af det tekniske tiltag. Hvis du skulle miste den, eller hvis du ikke har fået den, kan du henvende dig til din ŠKODA servicepartner.

Hvorfor har min bil brug for et teknisk tiltag?

I motorstyreenheden i biler med berørte motorer er der blevet anvendt en softwarefunktion, som kunne genkende kørselskurven for den officielle typegodkendelsestest. Afhængigt af genkendelsen af kørselskurven skifter motorstyreenheden mellem to forskellige indstillinger: indstilling 1 med et optimalt NOx-niveau til testforhold eller indstilling 2 til optimale niveauer af partikler ved kørsel på vejen.

Jeg er ejer af en berørt bil og bor i EU28. Jeg ønsker ikke at deltage i tiltaget med implementeringen af software.

Hvad sker der, hvis jeg flytter permanent til et land, hvor det tekniske tiltag er obligatorisk, og jeg ønsker at tage min bil med.

Du skal indregistrere din bil i det pågældende land. Normalt vil myndighederne informere dig om, at du skal få udført opdateringen hurtigst muligt. Kontakt venligst din ŠKODA servicepartner i dit nye hjemland.